Atlantic Corridor

Linguistic measures on the French-German border sections applicable at the beginning or yearly timetable 2020

Press release Date: 17th October 2019 Linguistic measures on the French-German border sections applicable at the beginning or yearly timetable 2020 In compliance with article 26 of ...

 

Railway Noise Mitigation Act

Press release Date: 02th October 2019 Implementing the Act Prohibiting the Operation of Noisy Freight Wagons (Railway Noise Mitigation Act) A ban on operating noisy freight wagons, ...

 

Noah‘s Train

Press release Date: 27th August 2019 Noah‘s Train - The longest mobile artwork for climate protection Noah’s Train, the ambassador of the Rail Freight Forward coalition, is ...

 

Annual Report 2018

  Press release Date: 8th July 2019 Atlantic Corridor: Annual Report 2018     The Annual Report concerning the activities and main numbers of the Atlantic Corridor for ...

 

Market test for economic operators

Press release Date: 9th June 2019 Market test for economic operators regarding their interest in operating rail freight terminals, within the network of Infraestruturas de ...

 

INTERNATIONAL CONTINGENCY MANAGEMENT (ICM) PLAN

Press release Date: 10th June 2019 International Contingency Management (ICM) Plan - Rerouting Itineraries for the Atlantic Corridor Based upon the International Contengency ...

 

Atlantic Corridor TAG-RAG Meeting in Bilbao

Press release Date: 24th May 2019 16th Atlantic Corridor TAG-RAG Meeting  The 16th TAG-RAG Meeting of the Atlantic Corridor took place in Bilbao on the 13th of March 2019 and ...

 

Satisfaction Survey 2018

  Press release Date: 6th July 2018 Satisfaction Survey - Your feedback is very valuable to us! In September 2018, the annual Rail Freight Corridor (RFC) User Satisfaction ...

 

Linguistic provisions agreed between SNCF Réseau and DB Netz 

  Press release Date: 27th July 2018 Linguistic provisions agreed between SNCF Réseau and DB Netz  New linguistic provisions that SNCF Réseau and DB Netz have decided to ...

 

Railfreightlocations.eu expanded to include rail freight facilities in Europe

  Press release Date: 5th June 2018 Railfreightlocations.eu expanded to include all rail freight facilities in Europe After a successful pilot phase, web portal ...

 

O nosso OBJETIVO é fomentar, com os nossos parceiros, a competitividade
do transporte ferroviário de mercadorias, oferecendo:

 

» Mais Capacidade
» Maior Desempenho
» Melhor Informação

O Corredor Atlântico, originalmente denominado como Corredor de Mercadorias n.º 4, é constituído por troços da infraestrutura ferroviária existente e planeada entre Sines/Setúbal/Lisboa/Aveiro/Leixões – Algeciras/Madrid/Bilbao /Saragoça – Bordéus/La Rochelle/Nantes/Paris/Le Havre/Metz/StrasburgoMannheim, transpondo as fronteiras em Vilar Formoso/Fuentes de Oñoro, Elvas/Badajoz, Irun/Hendaye e Forbach/Saarbrücken.

A 1 de Janeiro de 2016, com a extensão do Corredor Ferroviário de Mercadorias a Mannheim atravessando a fronteira França/Alemanha em Forbach/Saarbrücken, a Alemanha juntou-se a Portugal, Espanha e França como parceiro do AEIE - Corredor Atlântico. A nova configuração do Corredor Atlântico contemplou ainda uma outra ligação ao porto fluvial de Strasburgo. Consequentemente, os primeiros PaP para a Alemanha estarão disponíveis no Horário de 2017.

A missão do Corredor Atlântico assenta, num primeiro plano, na rentabilização da infraestrutura ferroviária existente, sem investimento adicional, através de uma gestão centralizada da atribuição de capacidade, da gestão de tráfego e do relacionamento com os clientes.

Complementarmente, o Corredor Atlântico assume-se também como plataforma privilegiada para a coordenação dos investimentos na infraestrutura ferroviária em Portugal, Espanha, França e Alemanha, no sentido de serem ultrapassadas barreiras técnicas e operacionais, promovendo a interoperabilidade e, consequentemente, fomentando uma maior competitividade do transporte ferroviário de mercadorias.

21 Image Home Page